HV Angeren ziet na vrije val weer toekomst onder gedreven Hans Wissing

Nieuwe coach wil nieuw elan

Handbaltrainer Hans Wissing neemt het weggezakte HV Angeren bij de hand. Naast prestaties wil hij het verenigingsleven een nieuwe impuls geven.

Al bijna zijn hele leven is Hans Wissing met handbal bezig. Hij begon er op school in Bemmel mee toen zijn leraren een club oprichtten (Batouwe) en meer dan veertig jaar later staat hij op een zaterdagavond gepassioneerd aan de kant wanneer ‘zijn’ meiden van HV Angeren gelijkspelen (11-11) tegen Zwolle.

Wissing woont tegenwoordig in Gendt en was de afgelopen jaren al regelmatig aandachtig toeschouwer bij duels van Angeren te zien. De club vroeg hem meermaals om trainer/coach te worden, maar dat sloeg hij telkens af. Te druk. Inmiddels heeft hij zijn sportzaak in Bemmel verkocht en werkt hij een paar uur per week waardoor hij nu wel in staat is om de jeugdige selectie bij de hand te nemen. “Ik heb nu tijd en zin”, vertelde Wissing (58) na afloop van het duel met Zwolle. “Er gaat door de week en tijdens het weekend nog aardig wat tijd in zitten. Ik voel me namelijk niet alleen verantwoordelijk voor het eerste, maar heb ook het tweede team onder mijn hoede en wil eens in de zoveel tijd een training bij de jeugd geven. Bovendien vind ik het belangrijk dat er een verenigingsgevoel ontstaat.”
Dat moet voornamelijk op de zaterdagavond gebeuren. “We trainen door de week in Bemmel in een zaal zonder kantine. Dan is het lastig om na afloop nog bij elkaar te komen. We hebben daarom ook extra avonden nodig om elkaar beter te leren kennen. Er staat namelijk een vrij nieuw team met speelsters uit verschillende leeftijdscategorieën. Die moeten elkaar wel begrijpen, zowel binnen als buiten het veld.”
Wissing speelde in zijn actieve carrière bij het inmiddels opgedoekte Batouwe. Hij haalde met die club zelfs de tweede divisie. Daarna werd hij trainer/coach, maar maakte hij tot halverwege de jaren negentig vooral naam als scheidsrechter. Hij floot duels in de eredivisie en kwam zelfs tot een aantal oefeninterlands. Dat hij voorafgaand aan de wedstrijd van Angeren tegen Zwolle bij het tweede team de fluit weer even ter hand nam, was dus geen toeval. “Of eigenlijk wel, want de scheidsrechter van dienst kwam niet opdagen. In de aanloop naar de wedstrijd is dat geen ideale voorbereiding. Ik wil namelijk voor de wedstrijd wel met het team praten. Daar was nu vrijwel geen tijd voor.”
Hij heeft altijd met plezier gefloten. “Ik zat in de nationale B-categorie, maar kreeg af en toe dispensatie voor de A-categorie. Ik was echter al te oud om echt te kunnen doorstoten. Daarom heb ik de winkel op gegeven moment voorrang gegeven”, zo verklaarde de gedreven coach, die mogelijkheden ziet bij Angeren, dat de afgelopen jaren van de regioklasse naar d tweede klasse kelderde, maar kiest in eerste instantie bewust voor een dienstverband van een jaar. “Ik kan het allemaal wel weten en leuk vinden, maar het moet ook aanslaan bij de speelsters. Daarom vind ik het belangrijk om te blijven evalueren. Je moet tenslotte altijd in gesprek blijven.”

Scores HV Angeren: Liza Polman (5), Ilse Tijssen (3), Marjolijn Geurtz (2) en Daniëlle Slokker (1).

Tags: