Elings stapt toch op bij HV Angeren

Handbalsters boeken in ogen van trainer/coach onvoldoende progressie.

ANGEREN – HV Angeren moet op zoek naar een nieuwe trainer/ coach voor het vrouwenteam. Karl Elings houdt er na dit seizoen toch mee op, hoewel de 65-jarige oefenmeester uit Westervoort en hand­balclub rond de jaarwisseling nog verlenging van zijn aflopende con­tract overeenkwamen.

Het afscheid van Elings was intern al een tijdje bekend. De afgelopen weken was de coach opvallend kri­tisch naar zijn speelsters. Hij sprak diverse malen zijn ongenoegen uit over het in zijn ogen verslechterde teamproces.

In de periode na mijn besluit om mijn contract te verlengen is er geen verbetering opgetreden, geeft Elings de reden van zijn ver­trek aan. Ik ging de laatste tijd niet meer met plezier naar de trai­ning. De groep is in mijn ogen nog steeds geen groep. Voor en na de wedstrijd is het een hecht gezel­schap, maar in het veld niet. Af­spraken worden dan niet nageko­men. Elings is bezig aan zijn eer­ste seizoen bij Angeren. Het be­sluit doet me wel pijn. Ik heb van mezelf verloren.
Angeren speelt dit seizoen voor het eerst in de regioklasse. Onder leiding van Elings voorganger Jo­hn Jansen werden de handbalsters de voorgaande twee seizoen kam­pioen. Afgelopen week stelde de ploeg klassebehoud veilig.
Angeren-voorzitter Gerard Rasing zag de breuk met Elings al een tijd­je aankomen. Nadat het perspec­tief van Karl voor volgend seizoen steeds minder werd, hebben we de koppen bij elkaar gestoken. Na gesprekken met de speelsters en de coach hebben we besloten uit elkaar te gaan. Simpelweg omdat de klik er niet meer is, legt Ra­sing uit. Aanvoerster be­treurt het vertrek van de coach: Hij was misschien wel te kritisch op zichzelf en op ons. Karl denkt dat hij niet de juiste persoon is voor deze groep, maar hij heeft met ons wel degelijk succes ge­boekt. Jammer, want hij heeft veel kennis van het spel.
HV Angeren hoopt binnen afzien­bare tijd een vervanger voor Elings te presenteren. We zijn met twee personen in gesprek. We zoeken een gedreven en communicatief sterke trainer, die de jeugd steeds meer een kans geeft, schetst Rasing het profiel van de beoogde nieuwe man.
In de tussentijd hoopt Elings op een waardige manier afscheid te kunnen nemen bij Angeren. Ik heb geen enkel probleem met de speelsters en hoop dat we de rest van het seizoen prettig blijven samenwerken, aldus de coach, die met het oog op zijn eigen toe­komst in gesprek is met vier clubs uit het noordelijke deel van Gelder­land. Maar het kan ook zijn dat ik nergens op in ga.

Tags: