Aanpassingen wedstrijdvorm E-jeugd

Komend seizoen zullen de eerste wijzigingen bij de E-jeugd van toepassing zijn. De belangrijkste aanpassing is dat er voortaan met één speler per team minder gespeeld wordt, dus 5 tegen 5 plus keeper. Daarnaast wordt, net als bij de F-jeugd, ook bij de E-jeugd zoveel mogelijk ‘offensief verdedigd’, dus met als doel om de bal te veroveren/onderscheppen. Ten slotte zijn er ook bij de E-jeugd na afloop van de wedstrijd voor alle spelers shoot-outs (speler tegen keeper). Ieder kind gooit een keer, ieder kind keept een keer.

REGELS WEDSTRIJDEN E-jeugd
Voor balmaat en veldgrootte vermelden we hier het NHV-beleid*. Spelleiders en coaches mogen in overleg een afwijkende keuze maken als die het plezier van alle kinderen ten goede komt.

• Speeltijd 2 x 20 minuten.

• Wedstrijden op standaard handbalveld* of (indien mogelijk) 30-meterveld.

• Teams van 6 kinderen (5 veldspelers + 1 keeper met andere kleur shirt) plus bij voorkeur niet meer dan twee wissels. Het ideale E-team telt dus 8 kinderen.

• Het doel wordt met een dwarslat (of plank) aangepast tot een hoogte van 1.60 meter. Als de bal terugkomt van lat of plank wordt er gewoon doorgespeeld.

• Gespeeld wordt met harde bal maat 0* of 1 (hard of zacht is mogelijk en afhankelijk van het niveau van de kinderen).

• Het woord VERDEDIGEN krijgt een andere betekenis! Het gaat niet langer om het voorkomen van doelpunten, maar om het onderscheppen van de bal. Er wordt op de eigen speelhelft offensief verdedigd. Dit mag door allemaal te storen of met 3 verdedigers ervoor, die starten buiten het eigen vrijeworp-gebied (balgericht verdedigen in 2-3-opstelling).

• De bedoeling is om zó te wisselen dat alle kinderen aan storen toekomen (geen vaste posities)! De hakken-aan-de-cirkel-verdediging (5-0 of 4-1) is verboden.

• Eén of enkele vaardige kinderen uitschakelen door hen individueel te verdedigen (vastzetten), is verboden.

• Als een team niet offensief verdedigt en met alle kinderen aan de cirkel staat, volgt na een time-out een waarschuwing aan de coach. Die krijgt de kans de verdediging om te zetten. Bij herhaling volgt een vrije schotkans in de vorm van een shoot-out.

• Keepers moeten worden doorgewisseld, zodat alle kinderen zoveel mogelijk ervaring opdoen. In de ideale situatie
zijn er minimaal 2 keepers per wedstrijd.

• Scheidsrechters zijn spelleiders en mogen aanwijzingen geven.

• Ter afsluiting van een wedstrijd zijn er shoot-outs: elk kind mag vanaf de middellijn richting cirkel tippen en een schot op doel wagen. Iedereen gooit een keer, iedereen keept een keer.

Extra aandachtspunten!
• Per wedstrijd wordt de score bijgehouden, maar uitslagen worden vooral gebruikt om de sterkte van de teams te bepalen. Plezier staat centraal en daarom moeten uitslagen en ranglijsten van ondergeschikt belang zijn. Hoe moeilijk dit voor volwassenen soms ook is, maar na afloop van een wedstrijd praten we over het spel en niet over het resultaat.

• We zien bij voorkeur gemengde teams in deze leeftijdsgroep, ingedeeld op sterkte. Aanvullen van een team gebeurt met het doel een leuke wedstrijd te spelen.

• Het NHV streeft naar een competitie met kleine poules. Waar mogelijk en nodig worden poules opnieuw op sterkte ingedeeld en volgt in januari – of op het veld – een nieuwe start.

• Hoe lastig ook… Het zou fijn zijn als het publiek (lees de ouders) zich beperkt tot het aanmoedigen van de kinderen en het spel niet teveel voorzegt. Kinderen zijn doorgaans vindingrijk genoeg en leren vooral een hoop als zij de kans krijgen om zelf oplossingen te ontdekken.

• Meer informatie en tips? Zie www.handbal.nl (Handbalvormen – Jeugdhandbal).

Klik hier voor de flyer van de nieuwe speelwijze E-jeugd:

[wpdm_package id=’2787′]

Post A Comment