Clusterteam HV Angeren viert kampioenschap nu echt

GENDT – De één kreeg het nieuws te horen toen ze bij haar opa en oma in het buitenland was, de ander vernam het bij het ontwaken via de groepsapp. De handbalsters van HV Angeren waren vorige week zondag zonder zelf te spelen opeens kampioen van de tweede klasse B, omdat concurrent Erix punten had gemorst.

Het kampioenschap werd dus maar gevierd in de volgende thuiswedstrijd, afgelopen zaterdag tegen het Nijmeegse Ha-Stu 2 en ‘heel’ Angeren was uitgelopen om de vrouwen in de ‘kampioenswedstrijd’ bezig te kunnen zien. De uitslag, 16-13 overwinning na een 9-7 ruststand, deed er niet toe. De titel was toch al binnen, al zou een nederlaag wel een smetje hebben betekend, vond ook speelster Anouk Scholten. “Het zou toch raar zijn geweest als we hier hadden verloren en dan toch dolblij de bloemen in ontvangst hadden genomen”, zei Scholten in de Gendste thuishal Walburgen.

“Winst past ook beter bij ons seizoen. We hebben bijna alles gewonnen en dat hadden we vooraf nooit bedacht. Dat we nu meteen een prijs halen, is ongekend.” De sobere verwachtingen hadden vooral te maken met de samenvoeging van het eerste en het tweede in de zomer. Scholten kwam zelf uit het tweede, maar paste zich snel aan het hogere niveau aan. “Ik was al wel wat wedstrijden ingevallen bij het eerste, dus ik wist wat er werd gevraagd. Toch ging ook ik er niet vanuit dat het meteen zo goed zou gaan.”

Ploeggenote Karlijn Hoogveld, al jaren actief in de hoofdmacht van Angeren, zat vanwege een enkelblessure het grootste deel van de wedstrijden tegen Ha-Stu op de bank. Ze kwam er alleen in de eerste helft even af om een zeven meter snoeihard in het doel te gooien. “Helaas bleef het daarbij. Ik had er nog wel een paar meer willen maken”, lachte ze tussen alle felicitaties door. “Maar we kregen jammer genoeg niet meer strafworpen. Vanaf nu heb ik alle tijd om de blessure te laten helen, zodat ik komend seizoen in de eerste klasse weer een echte bijdrage kan leveren.”

Coach Henk Leenders, in Curaçao toen hij vorige week het goede nieuws vernam, prees zich achteraf gelukkig dat zijn clusterteam in het begin van het seizoen niet meteen echt getest werd. “Dan zouden we het een stuk lastiger hebben gehad. Nu kreeg het team de kans om te groeien. En dat heeft geresulteerd in een terechte titel. Prachtig.”

Doelpunten HV Angeren: Ilse Tijsen (4), Emmy Hendriks (3), Lieke Hegeman, Anouk Scholten, …. (2), Ramona Bouwman, Karlijn Hoogveld en Daniëlle Slokker.

Bron: De Gelderlander 23-03-2015